Hari ini semester baru. Fakulti nampak kembali bernyawa dengan kelibat siswa-siswinya. Barulah ada seri kembali bila ada kuntuman bunga-bunga indah dan tak berapa indah berjalan mundar-mandir di pejabat fakulti menguruskan pendaftaran dan mendapatkan jadual kuliah.

Pensyarah yang aku assist cuti. Kelasnya aku yang ganti. Belum ramai. Cuma separuh lebih sedikit dari jumlah pelajar yang sepatutnya. Ramai yang masih belum kebah koma bercuti. Ada pula mangsa bencana alam. Aku yakin yang menyamar jadi mangsa pun ada. Aku khabarkan mereka berita gembira. Minggu ini kelas tiada. Sebahagian ceria. Ada yang kata, “Alaa…” Aku tahu. Mereka menyesal balik awal. Minggu depan cuti Raya Haji dan Tahun Baru pula. Kan elok kalau senat tunda tarikh buka semester. Ahh…itu urusan pihak atasan. Aku balaci yang taat menurut perintah. Mereka kata kena kerja, aku datang kerja.

Aku beritahu mereka format penilaian sepanjang semester. Waktu kuliah dan tutorial. Aku khabarkan yg subjek ini susah dengan harapan mereka akan bersungguh dari awal. Beritahu mereka bilik aku dan cara menghubungi. 20 minit selesai.

Tiba-tiba aku terkenangkan waktu aku belajar dulu. Di sini. Bersama kawan-kawan aku. Memang seronok waktu itu. Dan entah kenapa hari ini aku rindu pada mereka. Pada suasana yang dulu itu

Ahh…waktu belajar memang yang paling indah.

Advertisements