Hari ini hari Jumaat. Meski di negara orang, kewajipan tetap perlu ditunaikan. Di Kensington, tempat uni aku, tidak ada masjid. Tapi siapa kata solat Jumaat kena buat di masjid kan? Asalkan tempatnya sesuai, bersih, sudah tentu tidak ada masalah. Aku solat di Sam Cracknell’s Pavillion, sebuah pusat sukan yg digunakan untuk memenuhi keperluan solat Jumaat Muslimin di sini. Hanya solat Jumaat sahaja, kalau solat biasa, tempatnya di Squarehouse, kira-kira 200 meter jaraknya dari SCP.

Khutbahnya dwibahasa, Arab dan English. Ah, alangkah seronoknya kalau aku boleh berbahasa Arab. Selesai solat aku bertemu Tn Hj Musa, Pengarah MSD (Malaysian Students Department) di sini. Juga beberapa org pegawai MSD serta beberapa org student postgrad. Seronok juga dapat berjumpa bangsa sendiri. Tapi kalau nak pemikiran berkembang, harus aku bercampur dengan bangsa-bangsa lain di sini. Tak mengapa, aku banyak peluang itu bila mula kuliah nanti.