“Kalau anda semua hendak beli rumah tanpa meminjam dari bank, berapa lamakah masa yang akan anda ambil?” Lelaki Lebanon seperlima abad itu mengajukan soalan pada audiens. Masih muda, tapi wajahnya tampak matang. Suasana The Lodge hening. Bukan tak tahu jawapan tapi masing-masing menjawab di dalam hati. Termasuk aku.

Muslimin dan muslimat di hadapannya terus membisu. Lalu dia menjawab soalannya sendiri, “Katakanlah saya ni mempunyai pekerjaan yang bagus, berpendapatan 60-70 ribu setahun (angka anggaran bagi gaji eksekutif di sini). Dan katakanlah rumah yang ingin saya beli harganya 5 ratus ribu (harga piawai rumah teres di sini. memang mahal kan?). Sekarang anggaplah saya dapat menyimpan 10 ribu setahun. Jika saya tidak mahu membuat pinjaman bank, saya terpaksa bekerja keras selama 50 tahun, barulah saya dapat membeli rumah. Itupun jika saya benar-benar tidak menyentuh atau menggunakan duit itu langsung. “

Dia diam sejenak. Hadirin ada yang mengangguk setuju.

“Jadi” sambungnya, “Kalau hendak mendapatkan rumah di dunia ini pun kita sudah perlu berusaha sekeras itu, bagaimana agaknya usaha yang perlu kita buat untuk membeli sebuah rumah di syurga? Cukupkah dengan amal ibadah yang kita lakukan sekarang?”

Bicaranya benar. Logikanya berasas. Dan kata-katanya semalam di main ulang secara automatis dalam mindaku sampai ke hari ini.